Zloděj Blesku

Autor: Rick Riordan
Originální název: The Lightning Thief
Knižní série: Percy Jackson
Originální název série: Percy Jackson and the Olympians
Díl série: první
Žánr: fantasy, bohové, polobohové

Oficiální stránky autora

Anotace
Jmenuji se Percy Jackson…
Do teď jsem si myslel, že jsem obyčejný kluk, kterého čeká vyhazov ze školy. Zjistil jsem ale, že můj otec je bůh z Olympu. Moje učitelka se proměnila v krvavou příšeru a kamarád je Satyr. Všichni na mě mají spadeno a podezřívají mě z krádeže blesku, zbraně mocného boha Dia. Musím dokázat svou nevinu a najít ukradený blesk a s ním i zloděje. Pomůžeš mi?
Bude to ale nebezpečné, tak neříkej, že jsem tě nevaroval…

Nakladatelství CZ: Fragment
Nakladatelství EN: Miramax/Hyperion Books for Children
Počet stran: 400
Vydáno CZ: září 2009
Vydáno EN: duben 2006
ISBN: 978-80-253-0837-0

Děj
Vezmu to jen ve zkratce.

Dyslektický dvanáctiletý chlapec střídající školy jako ponožky, poté, co zabije svoji učitelku matematiky perem ochrnutého profesora latiny (ta učitelka byla zlá!) se dostane na Vrch polokrevných, do tábora pro polobohy. Po nebezpečné cestě tam zlikviduje ještě Minotaura jeho vlastním rohem (fakt je mu jen dvanáct), zachrání svého přítele satyra s kopyty a chlupatým zadkem a přijde o matku.

Poté, co si zvykne, že jeho profesor latiny je vlastně kentaur Cheirón a vede spolu s bohem vína Dionýsem Vrch polokrevných, že má nejlepšího kamaráda napůl kozla a jeho otec je Poseidón, bůh moře, skamarádí se s dcerou Athény Annabeth a synem Herma Lukem, ho bohové obviní, že ukradl Diův Blesk, symbol jeho moci. Pokud ho nevrátí, propukne válka a lidstvo pravděpodobně zahyne.

To všechno by bylo v pohodě, kdyby ten Blesk měl. Jenže to bohužel nikoho nezajímá a Percymu nezbývá nic jiného, než blesk najít a vrátit. Vyrazí se svým přítelem kozlem Groverem a s Annabeth. Po cestě zlikvidují pár Blahovolných, Sirénu a další nestvůry. Které dvanáctileté děcko by to nedalo, no řekněte?

Dojdou až do podsvětí, ošálí Kerba (pro ty, kdo neznají Řecké báje, je to tříhlavý pes hlídající vchod do podsvětí) a pokecají s Hádem, kterého podezřívají z krádeže. Ten to bohužel taky neudělal a navíc se mu ztratila Helmice neviditelnosti. A aby toho nebylo málo, Percy ten Blesk asi polovinu cesty nesl na zádech v ruksaku. Podstrčil mu ho Áres, bůh války, kterému se líbila vidina masakru.

Když jen taktak uprchnou z podsvětí, Percy se utká s Áresem a vyhraje! Ano, dvanáctileté děcko vyhraje nad několika tisíciletým statným chlápkem! Nicméně Áres mu za to dá i Hlemici, Percy ji pošle Hádovi a Blesk vrátí Diovi. Udělá si kvůli tomu výlet do šestistého patra Empire State Building. Konečně se seznámí se svým otcem Poseidónem a vrátí se na Vrch polokrevných jako hrdina.

Dionýsos mu bude dál říkat Petere Johnsone a jednat jako s obtířným frackem, Percy bude dál vítězit nad každým, koho potká a teď sem patří, že všechno bude fajn, ale nebude. Luke se ho pokusí zabít a přizná mu, že to on ukradl Helmici i Blesk pro Kronaa, vládce titánů svrženého do Tartaru, nejhlubšího místa podsvětí, za svoji krutost. Áres ty věci jen našel u Luka a nechal se ukecat a ošálit.

A teď poslední dilema, má se Percy vrátit k matce, kterou Hádes navrátil za Helmici, nebo zůstat na Vrchu polokrevných a trénovat? Zvolí si matku...


Hodnocení
Podle mého názoru je kniha vhodná spíš pro mladší generace, nicméně já jsem fanoušek veškeré fantasy a i přes doporučovaný věk jsem se do ní pustila. A nelituju, občas je dětský pohled na svět fajn, zvlášť když jsem polobůh. Kdyby byla kniha určená starší generace, leccos bych autorovi vytkla. Takhle ale nemohu, protože on to psal pro děti, není tedy chyba, že to dětské bylo. Každopádně uznávám originalitu knihy, o antických bozích žijících nad Empire State Building jsem ještě nikdy před tím nečetla. Vzdávám hold, ale ačkoliv to není autorova chyba, dávám pouze čtyři hvězdičky.


Originální cover
The Lightning Thief (Percy Jackson and the Olympians, #1)

Book trailer


Zfilmování
Myslím, že většina z nás už viděla nebo slyšela o filmu Percy Jackson: Zloděj blesku. Film natočil podle stejnojmenné knihy režisér Chris Columbus (ano, zajímavé jméno), který režíroval první dva díly Harryho Pottera nebo Sám doma, Sám doma 2: Ztracen v New Yorku nebo Sám a sám. Je toho víc, ale kdo by to četl, že.

Ve filmovém zpracování bylo oproti tomu knižnímu pár změn, například hlavnímu hrdinovi nebylo pouhých dvanáct, ale kolem sedmnácti. Pro mě příjemná změna, zvlášť když ho hrál Logan Lerman. Vedlejší role obsadili Rosario Dawson, Uma Thurman, Pierce Brosnan, Sean Bean, Alexandra Daddario, Catherine Keener, Steve Coogan, Kevin McKidd, Melina Kanakaredes, Erica Cerra, Brandon T. Jackson, Joe Pantoliano, Tania Saulnier, Luisa D´Oliveira,Serinda Swan, Marielle Jaffe, Chelan Simmons a další. (Promiňtě to zahlcení jmény, ale každý má svého oblíbeného a nerada bych vynechala zrovna toho vašeho - nebo svého).

Kritika na film nebyla moc příznivá, ale kdy ano, že? Vždyť si pořád na někoho stěžují, mě osobně se film moc líbil a viděla jsem ho už několikrát. Doporučuju!


Film trailer

2 komentáře:

  1. Knížky byly fajn :) i když trochu dětské jak říkáš, ale to mi zas tak nevadilo :D. Ale film byl naprosto skvělý, a logan byl ... no prostě se mi ten film líbil mnohem víc nez knížka :D

    OdpovědětVymazat
  2. Já jsem byla z filmu nadšená, ale knížku nějak nemůžu dočíst. Leží mi tady se záložkou uprosřed a ne a ne dočíst to! :D

    OdpovědětVymazat